söndag 25 april 2010

Städdag på området med ringmärkning

Städdag på området idag, men lite ringmärkning var det tvunget att bli ändå. Näten åkte upp vid 06-tiden i morse, och tur var väl det, för både ny märkart och en partiellt leucistisk grönfink kunde infångas på morgonkvisten. Jag hade under morgonen slängt ut lite bröd vid matningen och det upptäckte naturligtvis skrattmåsarna i Rudsjön ganska snart. När jag efter en stund tittade ut genom fönstret fick jag se en massa vita "fjärilar" flaxa omkring i näten. Det var åtminstone två skrattmåsar och en fiskmås som hade lyckats fastna i näten - kanske var det fler som suttit innan jag såg dem, men som lyckats ta sig loss. Fiskmåsen hann tyvärr smita innan jag kom fram till nätet, men skrattmåsarna, dem fick jag!

Här är några bilder:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar